• Nam.ir
  • |
  • آژانس خرید و فروش دامنه‌های اینترنتی
0998-1114171
تماس با ما در ساعات اداری
کاربر

آشنایی با سامانه احراز هویت اِمتا

سامانه امتا
1399/07/13

آشنایی با سامانه احراز هویت اِمتا


طبق نامه‌ ارسال شده از دادستانی به اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی، سایت‌های فروش اینترنتی جهت تسهیل در ثبت اطلاعات شخصی کاربران، می‌بایست از ابتدای مهرماه 1399، به احراز هویت کاربران خود از طریق سامانه امتا اقدام نمایند. به زبان ساده‌تر کاربران باید اطلاعاتی مانند آدرس، کدپستی و شماره ملی خود را در سایت‌های مربوطه به صورت دقیق و کامل وارد نمایند.

 

هدف از راه‌اندازی سامانه امتا
هدف از راه‌اندازی سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی اِمتا ، رفع نیاز کسب‌و‌کارهای الکترونیکی در شناسایی و احراز هویت می‌باشد. با استفاده از سامانه امتا تمام اطلاعات مربوط به کاربر ذخیره شده و برای انجام فعالیت در سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف نیاز به وارد کردن اطلاعات نمی‌باشد کاربران با هویت مشخص وارد می‌شوند و تمامی فعالیت‌های آن‌ها نیز ذخیره می‌شود.
 طبق دستورالعمل ارسال شده به تمام فروشگاه‌ها و سایت‌هایی که به درج آگهی می‌پردازند، الزامی است تا کنترل کافی در قیمت‌‌گذاری کاربران را داشته باشند تا از قراردادن قیمت‌های نا‌متعارف و خارج از عرف بازار در سایت‌ها جلو‌گیری شود.

 

مزایای استفاده از سامانه امتا
از مزایای سامانه اِمتا برای مشتریان می‌توان به عدم نیاز به ثبت نام در تمام وب‌سایت‌های کسب‌و‌کار نام برد. پیش از این افراد برای ورود و استفاده از وب‌سایت‌های کسب‌و‌کار مورد نیاز خود می‌بایست در تمام سایت‌ها، حساب کاربری ایجاد کرده و نام کاربری و رمز عبور متفاوت و یا گاهی یکسان انتخاب کرده و حساب کاربری را مدیریت می‌کردند.
سامانه امتا تعامل مشتریان با کسب‌وکارها را نیز تسهیل می‌کند. کسب‌و‌کار‌های الکترونیکی نیز با استفاده از این سامانه هزینه‌های مربوط به مدیریت کردن حساب مشتریانشان کاهش می‌یابد و احراز هویت مشتریان را با استفاده از سامانه امتا انجام می‌دهند. این سامانه در بستری امن طراحی و پیاده سازی شده است. سامانه اِمتا با استفاده از امضای الکترونیکی به وسیله گوشی تلفن همراه و احراز هویت با کارت ملی، ضریب امنیت احراز هویت را افزایش داده است.


سامانه اِمتا ازطریق پایگاه‌های اطلاعاتی حاکمیتی به‌صورت آنلاین، با درخواست کاربران و احراز اطلاعات هویتی، مکانی، تماسی، اعتباری و... حساب کاربری یکتا را به آن‌ها اختصاص می‌دهد. اِمتا که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت طراحی و راه اندازی شده، امکان ورود کاربران به وب‌سایت‌ کسب‌وکارها را ازطریق افزونه سامانه‌ی خود فراهم آورده است.
تمام فروشگاه‌ها و پلتفرم‌هایی که در زمینه آگهی فعالیت می‌کنند موظف هستند کنترل لازم را نسبت به قیمت ثبت شده آگهی‌ها به عمل آورند همچنین با توجه با نوع و میزان فعالیت تامین کنندگان کالا، احراز هویت از طریق سامانه انجام شود. دستورالعمل ابلاغ شده به کسب‌و کار‌های الکترونیکی با اعتراض‌هایی از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی شهر تهران همراه بوده است که البته وجود سامانه‌ای برای احراز هویت را الزامی دانسته‌اند ولی تاکید داشته‌اند انتخاب نحوه انجام احراز هویت توسط کسب و کار‌ها باید انجام شد.


کسب‌و‌کارها سطوح دسترسی خود به اطلاعات مشتریان را با توجه به نوع کالا و خدماتی که ارائه می‌دهند اعلام می‌کنند و در صورت تأیید توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در فهرست دسترسی‌های اطلاعاتی مجاز آنان قرار می‌گیرد. اطلاعات مربوط به صلاحیت صنفی، اطلاعات مربوط به اعتبار مالی، سوابق فعالیت و ... نیز از این دست اطلاعات می‌‌باشد. کسب و کارها همچنین با توجه به نوع کالا و خدماتی و حجم فعالیتی که ارائه می‌دهند نیازمند احراز مشتریان در سطوح مختلف هستند که در بستر این سامانه مدل ‌های ورود مختلف از جمله رمز ایستا، OTP،‌ پیامک ارزش افزوده و امضای الکترونیکی تعریف و پیاده سازی شده است.

 

نحوه اتصال کسب‌وکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی به سامانه
کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی می‌توانند از طریق پنل اینماد خود اقدام به دریافت کلید‌های دسترسی به این سامانه را درخواست دهند، در پنل اینماد گزینه اِمتا پس از فعال شدن نماد کسب و کار برای آنها فعال خواهد‌شد . این کسب‌وکارها سپس می‌توانند از طریق آزمایشگاه اقدام به تست‌های اولیه خود کنند.

 

نحوه اتصال کسب‌وکارهای فاقد نماد اعتماد الکترونیکی به سامانه
کسب‌و‌کارهایی که نماد اعتماد الکترونیکی ندارند باید درخواست اتصال خود به سامانه امتا را به صورت کتبی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارسال نمایند تا در صورت تایید، کلید‌های دسترسی به این سامانه را دریافت کنند. این کسب‌وکارها سپس می‌توانند از طریق آزمایشگاه اقدام به تست های اولیه خود کنند.


نحوه درخواست دسترسی های بیشتر برای کسب و کارها
بصورت عادی به کسب‌وکارها اجازه دسترسی به اطلاعات محدودی داده شده است. کسب‌وکارها بر اساس نیازهای خود می‌توانند دسترسی‌های بیشتری را کتبا با ذکر دلیل از مرکز توسعه تجارت الکترونیک درخواست دهند.


در حال اتصال به سرور نام