• Nam.ir
  • |
  • آژانس خرید و فروش دامنه‌های اینترنتی
0998-1114171
تماس با ما در ساعات اداری
کاربر

آیا نام دامنه بروی سئو تأثیر دارد؟

تاثیر دامنه روی سئو
1399/06/01

آیا نام دامنه بروی سئو تأثیر دارد؟


یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی، انتخاب، ثبت یا خرید دامنه است. برندینگ و سرنوشت یک وب‌سایت تا حد زیادی به نام دامنه آن وب‌سایت بستگی دارد. متخصصان سالیان زیادی است که در زمینه انتخاب استراتژی‌های کاربردی در راستای ارتقای رتبه سایت مطالعه و فعالیت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نکات که غالباً از چشم صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی دور می‌ماند، تاثیر دامنه بر سئو است. نام دامنه نقش مهمی در بهینه‌سازی سایت دارد.​
در این مقاله تأثیر دامنه بر نتایج جست‌وجو بیان می‌شود. علاوه ‌بر این توصیه‌هایی برای انتخاب یک دامنه مناسب نیز در اختیار شما گذاشته می‌شود.


آیا تأثیر دامنه بر سئو، چشم‌گیر است؟

در بیشتر موارد هنگام سرمایه‌گذاری روی دامنه تنها به‌دنبال انتخاب نامی هستیم که در ذهن کاربر باقی بماند و در رابطه مستقیم با هویت کسب‌وکار باشد. اما زمانی که با در‌نظرگرفتن ویژگی‌های سئو نام دامنه انتخاب شود، دامنه در رتبه‌ای بالاتر به‌نمایش گذاشته می‌شود و میزان ترافیک دریافتی ساعتی نیز افزایش پیدا می‌کند. در سوی مقابل کسب‌وکارهایی که سئو را در انتخاب نام دامنه در ‌نظر نگرفته‌اند، سرنوشت چندان رضایت‌بخشی نخواهند ‌داشت.

با‌توجه به مطالب ذکر شده مشخص است که نام دامنه روی رتبه‌بندی سایت تأثیر مستقیم دارد. زمانی که نام دامنه درستی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید، به‌سادگی خود را به کاربران معرفی خواهید کرد. اما فقط استفاده از کلمه‌کلیدی در نام دامنه، نتایج مورد‌نظر را به‌دنبال نخواهد ‌داشت. عوامل دیگری نیز روی تأثیر دامنه بر نتایج جستجو تأثیر می‌گذارند.


بررسی تأثیر دامنه بر سئو از زوایای متفاوت


دامنه از راه‌های متعددی می‌تواند روی رتبه‌بندی و سئو سایت تأثیر داشته‌ باشد. روی‌هم‌رفته دامنه به دو شکل رتبه سایت را دست‌خوش تغییر می‌کند:
  - برندینگ شخصی دامنه
  - کلمه کلیدی


۱- برندینگ شخصی نام دامنه

 اگر به دنبال انتخاب نام دامنه‌ای هستید که روی رتبه سایت تأثیر داشته‌باشد، بهتر است نام برند خود را نیز در دامنه به‌کار ببرید. در این صورت کاربران برند شما را به‌خاطر می‌سپارند و شما را به دیگران نیز معرفی می‌کنند. به‌طور کلی کسب‌وکارها به‌منظور سرمایه‌گذاری روی دامنه در هنگام تعیین نام کسب‌وکار، نام برند را نیز مشخص می‌کنند. بنابراین اگر نام کسب‌وکار خود را انتخاب کرده‌اید و به‌دنبال برندینگ شخصی کسب‌وکار خود هستید بهتراست از این نام در نام دامنه استفاده کنید.
با این مثال به اهمیت برندینگ پی می‌برید: اپل هرگز از نام دامنه‌ای مانند بهترین- تلفن- همراه- هوشمند- قرن استفاده نمی‌کند. چرا که همه با این برند آشنا هستند و هیچ نیازی به استفاده از کلمات‌کلیدی مرتبط وجود ندارد. به‌یاد داشته‌باشید نام برند همواره در ذهن مخاطب برجای می‌مانند و همین امر او را به وب‌سایت شما بازمی‌گرداند.

قبل از استفاده نام برند در دامنه ، باید نکاتی را در‌نظر داشته‌باشید. در غیر این‌صورت استفاده از برند در نام دامنه چندان هوشمندانه نخواهد ‌بود.
  - برند شما باید شناخته‌شده باشد و به‌خوبی شکل گرفته ‌باشد.
  - آگاهی عمومی مخاطبان در خصوص برند خود را بهبود بخشیده و تبلیغات لازم را انجام داده‌ باشد.
  - اگر برند، نام شخصی شما باشد دیگر مشکلی نخواهد‌ داشت.
  - نام برند شما یک نام منحصر‌به‌فرد باشد.


۲- نقش کلمه کلیدی در دامنه

بهتر است در انتخاب نام دامنه کلمات کلیدی را درنظر بگیرید. محصولات یا خدماتی که در تجارت شما عرضه می‌شود، از جمله کلمات کلیدی هستند که در نام دامنه به‌کار برده می‌شوند. در این حالت کاربر با جستجوی کلمات کلیدی مورد‌نظر خود به سایت شما هدایت می‌شود. این نکته را نیز به‌خاطر داشته‌باشید که گوگل استفاده از برند را در نام دامنه به مراتب معتبر می‌داند و گوگل بیشتر از آنچه تصور می‌کنید برای نام دامنه امتیاز قائل است.


در حال اتصال به سرور نام