• Nam.ir
  • |
  • آژانس خرید و فروش دامنه‌های اینترنتی
0998-1114171
تماس با ما در ساعات اداری
کاربر

نکات مهم درباره انتخاب نام دامنه

انتخاب نام دامنه
1399/05/12

نکات مهم درباره انتخاب نام دامنه


برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی و ایجاد وب‌سایت یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید در ابتدای مسیر به آن توجه شود انتخاب یک نام دامنه مناسب می‌باشد. دامنه همان آدرس اینترنتی شما است که باید دقت زیادی در انتخاب آن شود و متناسب با نوع فعالیت کسب و کار و منحصر به فرد باشد. دامنه در فضای آنلاین هویت برند را می‌سازد تا جایی که می‌تواند یکی از عوامل موفقیت یا شکست شما باشد.
اگر می‌خواهید دامنه خود را از میان میلیون‌ها دامنه ثبت شده در دنیا متمایز کنید باید در انتخاب نام دامنه به یک سری نکات توجه نمایید. آدرس دامنه اولین چیزی است که هنگام ورود به سایت مشاهده می‌شود به همین علت با انتخاب دامنه مناسب می‌توانید در قدم اول تاثیر مثبتی در نگاه کاربر ایجاد نمایید. برای مثال در هنگام انتخاب نام دامنه به فعالیت وب‌سایت باید توجه کنید تا نام متناسب با نوع فعالیت انتخاب کنید. همچنین دقت نمایید تا اسم دامنه به نحوی باشد که در ذهن بماند. در ادامه یک سری از نکات مهم که در انتخاب دامنه باید به آن توجه کنید آورده شده است.


دامنه باید بیانگر فعالیت یا برند شما باشد
یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب نام دامنه، انتخاب دامنه‌ای است که نشان دهنده‌ی فعالیت کسب و کار، خدمات و برند شما باشد. هر چه دامنه شما به فعالیتی که انجام می‌دهید نزدیک‌تر باشد مخاطبین حس بهتری نسبت به سایت شما پیدا خواهند کرد. بهتر است در صورت امکان نام تجاری و نام دامنه یکسان باشد. نام دامنه شما یک فرصت برندسازی است و انتخاب نام مناسب باعث شناخته شدن برند شما می‌شود.


دامنه باید ساده باشد
نام دامنه‌هایی که ساده و عاری از پیچیدگی باشد بهتر در ذهن افراد می‌ماند. نوشتن نام دامنه باید راحت باشد و کاربر برای نوشتن دیکته صحیح دچار مشکل نشود همچنین تا جای ممکن چند صورت نوشتاری نداشته ‌باشد تا کاربر دچار گمراهی نشود. به‌عنوان مثال 4you.com، foryou.com و forU.com اگرچه در نگاه اول دامنه‌ی ساده‌ای به‌نظر می‌رسد اما به دلیل شیوه‌های نگارشی متفاوت می‌تواند کاربر را به اشتباه بیندازد.


به ترکیب کلمات دقت کنید
زمانی که دامنه مورد ‌نظر خود را انتخاب کردید، قبل از هر اقدامی نام دامنه را روی کاغذ بنویسید و با صدای بلند آن را بخوانید و ترکیب کلمات در کنار یکدیگر را بررسی نمایید. در‌ واقع آهنگ خواندن نام دامنه و گوش‌نواز بودن آن در ذهن مخاطب تاثیر دارد. همچنین به خوانش دامنه توجه کنید. یک دامنه مناسب نباید ذهن مخاطب را دچار گمراهی کند باید مراقب خوانش‌های متفاوت نام دامنه باشید تا از منظور اصلی منحرف نشوید. همچنین از چند نفر با موقعیت‌های شغلی و اجتماعی متفاوت بخواهید دامنه یا دامنه‌های انتخاب شده برای شما بنویسند تا متوجه شوید بیشتر مردم با چه نوشتاری نام دامنه شما را تایپ می‌کنند.

توجه داشته باشید که اگر دامنه شما کاربران را دچار اشتباه می‌کند حتما نوشتارهای مختلف را تهیه نمایید. به طور مثال اسم سایت ما «نام» است. برخی از کاربران Nam.ir و برخی Naam.ir و حتی برخی Num.ir تایپ می‌کنند. به همین منظور ما تمام دامنه‌های ذکر شده را خریداری کرده و به دامنه اصلی که Nam.ir است متصل کرده‌ایم. یعنی هرکدام از دامنه‌های ذکر شده را وارد شوید، به دامنه Nam.ir منتقل خواهید شد.



دامنه خوب کوتاه است
یکی دیگر از نکات مهمی که در انتخاب نام دامنه باید به آن توجه کنید کوتاه بودن نام دامنه می‌باشد. مخاطب باید در کمترین زمان ممکن به حوزه فعالیت وب‌سایت شما پی ببرد. دامنه درست باید مانند کارت ویزیت کسب‌وکار شما باشد. همان‌طور که کارت ویزیت کسب‌وکار باید کوتاه و مختصر باشد و تمام اطلاعات مورد ‌نیاز مخاطب را در خود جای دهد. این اصل در مورد دامنه نیز صادق است.
 هر اندازه نام دامنه کوتاه‌تر باشد، احتمال اشتباهات تایپی نیز کمتر خواهدشد.


کلمه‌کلیدی را فراموش نکنید
سعی کنید از کلمه‌کلیدی در نام دامنه استفاده کنید. به‌عنوان مثال اگر در زمینه موبایل فعالیت دارید، بهتر است عبارت موبایل را در نام دامنه خود بگنجانید. این کار نه‌تنها رتبه سایت را بهبود می‌بخشد، بلکه توجه کاربران بیشتری را نیز به خود جلب می‌کند.


از اعداد و خط‌تیره استفاده نکنید
در انتخاب دامنه مناسب، این نکته را در‌نظر داشته ‌باشید که دامنه‌هایی که از اعداد و خط‌تیره استفاده می‌کنند، کاربران را گمراه خواهند کرد. معمولا کاربران فراموش می‌کنند که آیا اعداد به‌کار رفته در نام دامنه به عدد نوشته می‌شود یا به حروف، همین آمار از تعداد کاربران ورودی به وب‌سایت شما می‌کاهد.
از سوی دیگر کاربران غالباً خط‌تیره را در جایگاه درست به‌کار نمی‌برند یا به کلی آن را فراموش می‌کنند و متوجه اهمیت خط‌تیره در نام دامنه شما نخواهند شد. در این صورت میزان ترافیک ورودی وب‌سایت خود را قربانی خط‌تیره خواهید کرد.


خود را محدود نکنید و آینده‌نگر باشید
زمانی که می‌خواهید از کلمه‌کلیدی در نام دامنه استفاده کنید، این نکته را به‌خاطر داشته ‌باشید که ممکن است با ثبت نام دامنه حوزه فعالیت خود را محدود کنید. زیرا در آینده این امکان وجود دارد که فعالیت‌های شما افزایش پیدا کند و به کلمه‌کلیدی مورد ‌استفاده شما محدود نشود. همواره در انتخاب دامنه مناسب این احتمال را درنظر بگیرید که در آینده‌ای نه‌چندان دور ممکن است، فعالیت‌های شما گسترش یابد.


مخاطب محلی را دریابید
اگر کسب و کار شما متعلق به یک محدوده خاص می‌باشد با درج نام شهر، کشور یا منطقه فعالیت کسب‌وکار خود، مخاطبین آن منطقه را از حضور خود آگاه خواهید کرد. به این ترتیب کسانی که در محدوده جغرافیایی شما به دنبال کسب‌وکاری با مشخصات شما هستند، قادر به یافتن شما خواهند ‌بود. این نوع دامنه بیشتر برای کسب و کار‌ها و مشاغل محلی محدود به یک موقعیت جغرافیایی خاص مفید می‌باشد.


خرید دامنه
در آخر به این نکته دقت نمایید که بیشتر دامنه‌های خوب و کوتاه در دنیا ثبت شده‌اند. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد استفاده از دامنه‌ای را دارید که از قبل ثبت شده است،‌ ابتدا فروشنده آن را پیدا کنید و سپس در مورد خرید دامنه مذاکره نمایید. همچنین با مراجعه به سایت مزایده دامنه «نام» می‌توانید دامنه مورد ‌نظر خود را از میان دامنه‌های موجود، با در نظر گرفتن نکات فوق انتخاب کنید.


در حال اتصال به سرور نام