• Nam.ir
  • |
  • آژانس خرید و فروش دامنه‌های اینترنتی
0998-1114171
تماس با ما در ساعات اداری
کاربر

آشنایی با دامنه‌های سطح بالا

1399/05/07

آشنایی با دامنه‌های سطح بالا


پسوند دامنه به بخش انتهایی نام دامنه اطلاق می‌شود که معمولا نوع کاربری وب سایت را مشخص می‌کند. برای مثال در آدرس دامنه Nam.ir پسوند دامنه ir می‌باشد. پسوند ir یکی از پسوند‌های رایجی است که برای سایت‌های ایرانی استفاده می‌شود و مخفف نام کشور ایران است.
پسوند‌های دامنه در ابتدا بسیار محدود بوده و رفته رفته بر تعداد آنها افزوده شده است. در ایران پسوندهایی مانند Net - Co - Com - ir بیش از سایر پسوند‌ها استفاده می‌شود. همچنین دامنه com رایج‌ترین پسوند در وب‌سایت‌های دنیا می‌باشد. شاید جالب باشد بدانید که در تاریخ 15 مارس ۱۹۸۵ اولین نام دامنه‌ی تجاری دات کام به نام سیمبولیکس توسط یک شرکت خدمات سیستم‌های رایانه‌ای با همین نام ثبت شد.


دامنه‌های اینترنتی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  - دامنه سطح بالای عمومی GTLD

دامنه سطح بالای عمومی (Generic Top-Level Domains) هیچ محدودیت هویتی و محتوایی برای ثبت ندارند و از متداول ترین و قدیمی‌ترین نوع پسوند‌ها می‌باشند.

com مخفف Commercial به معنی تجارت برای استفاده شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری
edu  مخفف Education به معنی دانش برای استفاده سازمان‌های آموزشی
gov  مخفف Government به معنی دولت برای استفاده سازمان‌های دولتی
net  مخفف Network به ‌معنی شبکه برای استفاده سازمان‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه
org  مخفف Organizations به‌معنی سازمان برای استفاده سازمان غیر تجاری
info مخفف information به معنی اطلاعات برای استفاده سازمان‌ها و سایت‌های اطلاع‌‍رسانی
biz  مخفف business به معنی تجارت برای استفاده سازمان‌های تجاری و مشاغل


  - پسوند‌های دو حرفی مربوط به کشورها - ccTLD

پسوند‌های دو حرفی (Country Code Top Level Domain) مخفف نام کشور‌ها می‌باشد . پس از گسترش اینترنت و افزایش یافتن تعداد دامنه‌ها ،دسته بندی پسوند دامنه بر مبنای ناحیه جغرافیایی نیز اضافه شد به این صورت که به هر کشور یک کد دو حرفی که نشان دهنده آن کشور و یا منطقه ای خاص می باشد اختصاص داده شد. در ادامه نمونه‌هایی از این دامنه‌ها آورده شده است.

ir دامنه متعلق به کشور ایران
in دامنه متعلق به کشور هند
co دامنه متعلق به کشور کلمبیا
ca دامنه کشور کانادا
au دامنه کشور استرالیا
cn دامنه کشور چین
de دامنه کشور آلمان
io دامنه قلمروی اقیانوس هند


باید توجه نمایید تعدادی از پسوند‌های ccTLD وجود دارند که معنی و مفهوم دیگری دارند که در ادامه نمونه‌های آن‌ها آورده شده است.

co این پسوند متعلق به کشور کلمبیا است؛ اما به دلیل شباهت آن به Company (شرکت) برای شرکت‌ها نیز استفاده می‌شود.
tv این پسوند متعلق به تووالو کشوری در منطقه پلی نزی است؛ اما به دلیل شباهت به Television یا تلویزیون محبوبیت زیادی دارد و ثبت آن آزاد می‌باشد.
fm این پسوند متعلق به ایلات فدرال میکرونزی است؛ ولی شبکه‌های رادیویی که بر روی موج FM می‌باشند نیز از این پسوند استفاده می‌کنند.
ly در واقع به کشور لیبی اشاره می‌کند؛ ولی سایت‌های کوتاه کننده URL نظیر bit.ly و ow.ly نیز از این پسوند استفاده می‌کنند.
ws متعلق به ساموآی غربی است؛ به عنوان مخفف website نیز به کار برده می‌شود.
me متعلق به مونته نگرو است؛ این دامنه مخفف Middle East است.
cc متعلق به جزایر کوکوس در قلمرو استرالیا است؛ اما برای مراکز مشاوره، کسب‌وکارها، کمپانی‌ها و انجمن‌های دانشجویی نیز به کار می‌رود.


  - پسوند‌های IDN
 Internation Domain Name به دامنه‌هایی اطلاق می‌شود که بجای استفاده از حروف انگلیسی، از الفبای زبان کشورهای مختلف استفاده می‌شود. با توجه به بین‌المللی شدن اینترنت، امکان ثبت دامنه با زبان‌های مخلتف نیز امکان شد. به عنوان مثال کاربران آلمانی برای جایگزینی ‌ä و ö  باید از ae  یا oe  استفاده می‌کردند. از سال 2009 ثبت دامنه با حروف الفبا زبان‌های دیگر امکان پذیر شد. دامنه‌های فارسی نمونه‌ای از دامنه‌های بین‌المللی می‌باشد.


در حال اتصال به سرور نام